17 Aralık 2012 Pazartesi

AGH İçin Yabancı Dil Ne Kadar Önemli



İngilizce bilmiyorum, AGH/EVS ile gidebilir miyim?
Anlıyorum ama konuşamıyorum, beni seçerler mi?
Pratik yapacak imkanım yok, gramerim iyi ama, kabul alma şansım var mı?
Dil bilmiyorum, gittiğimde sorun yaşar mıyım?
...

İlk olarak eğer gideceğiniz ülkenin dilini biliyorsanız; örneğin Fransa’ya gideceksiniz ve lisede-üniversitede Fransızca ders almışsanız motivasyon mektubunuzu ve CV´nizi -başvuracağınız organizasyonun da evsdatabase sayfasına ve dil konusundaki tercihlerine bakarak- Fransızca yazabilirsiniz. Almanya istiyorsanız Almanca yazabilirsiniz. Bu ülkelerin örneğini veriyorum çünkü Türkiye´deki okullarda en çok okunulan diller İngilizce,  Almanca ve Fransızca. Eğer bu dillerde yeterliliğiniz varsa mutlaka kullanmanızı tavsiye ederim.

Örneğin Rus Dili ve Edebiyatı Bolumu mezunu olabilirsiniz ve Rusya'ya gitmek isterseniz ve proje tanımında da Rusça istendiği belirtilmişse, motivasyon mektubunuzu ve CV´nizi Rusça yazarak yollamanız ve dili çok iyi bildiğinizi göstermeniz sizin için bir artı olacaktır. Bununla birlikte “Ben üniversitede Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü okudum, Almanya'ya gidip dilimi ilerletmek istiyorum” gibi bir ifade EVS/AGH’yi sadece dil amaçlı düşündüğünüzü belirtir ve hiç hoş olmaz. Bunun yerine “Alman kültürünü ve Almanya'yı çok seviyorum, bu yüzden üniversitede Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü seçtim. Alman yazar ... 'nın eserleri beni çok etkilemiştir...  Almanya´da EVS/AGH yapmayı çok istiyorum” gibi ifadeler daha iyi olacaktır.

Evsdatabase´den İspanya´daki projeleri ve organizasyonları incelerken organizasyonların aradıkları gönüllü profiline  “ileri düzey İspanyolca bilen”, “en azından temel düzeyde İspanyolca bilen” şeklinde isteklerine çok tanık oldum. Özellikle proje kapsamındaki çalışmalar dil bilmeyi gerektiriyorsa, ev sahibi organizasyonda çalışan kişiler dil bilmiyorlarsa ya da proje gereği çalışılacak bölgede dil bilen kişi sayısı az ise kendi dillerinin konuşulmasını istemeleri -ya da en azından temel düzeyde konuşabilen bir gönüllü aramaları çok normal. Kuruluşlarin dil tercihlerindeki en önemli kriterin projenin içeriği olduğunu düşünüyorum. Size kendi projemden örnek vererek açıklamak istiyorum.

AJ Intercambia, Malaga Belediye´sinin gençlik kurulusu olarak gençlik programları hakkında bilgi vermek amaçlı oluşturulmuş, özellikle Youth Exchange konusunda çok aktif ve aynı zamanda EVS/AGH ev sahibi, gönderen ve coordine eden kuruluş statüsüne sahip. Youth exchangeler dolayısıyla Avrupa ve Türkiye´deki organizasyonlar ile iş birliği yapıyor. Proje kapsamında çalıştığımız ve iletişim halinde olduğumuz kişiler iyi düzeyde İngilizce biliyorlar. Ayrıca değişim programlarına gidecek gençlerle de pratik yapmaları için İngilizce konuşmamız daha yararlı oluyor. Ben İspanyolca bilmediğim halde projeye seçildim, ayrıca projede birlikte çalıştığım arkadaşımın da proje başladığında temel sadece temel düzeyde İspanyolcası  vardı.


Malaga, Costa Del Sol
Malaga’da bulunan ve gönüllüleri ile sürekli iletişim halinde olduğumuz ve EVS projesi kapsamında hastanelerdeki göçmen çocuklara kitap dağıtmak gibi faaliteler yürüten diğer kurum ise sadece ileri düzey İspanyolca bilen ve konuşan gönüllüleri seçiyor, çünkü proje kapsamı İspanyolca gerektiren işleri içeriyor.

Diliniz çok iyi düzeyde değilse , "beni seçmezler" diye düşünmektense, başvurduğunuz projenin gereksinimlerini anlamanız ve ona göre başvurmanız sizin için yararlı olacaktır.  Örneğin çevre projesi için düzenli olarak parkların, piknik alanlarının vs. bakımını üstlenecek gönüllüler arayan bir ev sahibi organizasyon, görev çok fazla iletişim içermediği için dil konusu üzerinde çok fazla durmayabilir. Ya da çocuklarla ilgili bir ev sahibi organizasyon temel düzeyde kendi dilinin ya da İngilizce'nin bilinmesi isteyebilir ve akıcı bir dile gerek duymayabilir. Yine engellilerin bakimi ve boş zaman aktiviteleri ile ilgili bazı projelerde temel düzeyde dil yeterli görülebilir. Örnekleri evsdatabase’den göz atarak çoğaltabilirsiniz…


Kuruluşlar projelerini hazırlarken proje tanımında çoğunlukla dil konusundaki taleplerini belirtiyorlar. Proje için akıcı bir dil gerekmiyorsa ;  en önemli kriter daha önceki gönüllülük deneyimleriniz ve en önemlisi de proje için motivasyonunuz oluyor. Hatta bir çok proje ilanında ‘Temel düzeyde dil bilen ve motivasyonu yüksek gönüllü’ aradıklarını görüyorum J  Tabi yine de dil bilmenin size avantaj sağlayacağını belirtiyorlar.

Örneğin proje içeriği dil gerektiriyorsa ve bu nedenle en azından orta düzey Rusça istenmişse,   istedikleri dil düzeyinden biraz alt seviyeyi kabul etme ihtimalleri olabilir. Ancak siz “privet” demekten başka bir şey bilmiyorsanız, seçilme şansınız fazla olmayacaktır.

Yabancı dil düzeyiniz başlangıç olsa bile, motivasyon mektubunuzu olabildiğince düzgü bir İngilizce ile yazmanızı tavsiye ederim. Gönderen organizasyon olarak çalıştığım kurumda hiç yabancı dil bilmediği halde EVS için seçilen gönüllülerle karşılaştım, ancak mektuplarına göz attığımda hepsinin düzgün bir yabancı dil ile yazılmış olduğunu gördüm. Hatta Macaristan'dan seçilen bir gönüllü, İngilizcesinin iyi olduğunu ve mektubu kendisinin yazdığını ancak anadili İngilizce olan bir arkadaşına mektubun hatalarını düzelttirdiğini söylemişti. Eğer İnglizce düzeyiniz iyiyse kendini yazabilirsiniz, ufak tefek hatalar da göze batmayacaktır ancak dil seviyeniz iyi değilse; Googletranslate kullanarak çeviri yapıp kuruluşlara göndermenizi hiç tavsiye etmem...!!!

DİL EVS/AGH İÇİN BİR ŞART OLMASA DA MUTLAKA DİLİNİZİ İLERLETEREK GİTMENİZİ TAVSİYE EDERİM!!!
NEDEN...?

Türkiye´den çıktığınız zaman tek başınıza olacaksınız.. Derdinizi anlatabilmek için dil bilmek zorundasınız. 


Kendi deneyimlerimden örnek vermem gerekirse; İspanya'ya geldikten 2 hafta sonra on-arrival eğitimine katıldım. On-arrival eğitimleri her ülkede EVS/AGH'ye yeni katılan gönüllülere bilgi vermek amaçlı düzenlenir ve gittikten kısa süre sonra katılmak zorunda olduğunuz bir eğitimdir.Bu eğitimde yaklaşık 20 kişiydik ve gönüllülerin yarısından çoğu gayet iyi İspanyolca konuşuyordu. 3-4 kişi hiç konuşamıyordu ki bir tanesi de bendim. Bu nedenle eğitimi 2 gruba böldüler: konular İspanyolca ve İngilizce olarak anlatıldı ve herkes bildiği dilde olan gruba katıldı. Eğer ne gideceğiniz ülkenin dilini biliyorsanız,ne de İngilizce biliyorsanız bu eğitimden bilgi edinme ihtimaliniz olmayacak... (Bu arada  bu eğitim oldukça önemli; ben EVS ile gitmeden önce Türkiye’de bu eğitimi pre-departure adıyla Türkçe olarak da almıştım, ancak bildiğim kadarıyla artık Türkiye’de düzenlenmiyor ve sadece gittiğiniz ülkede alabiliyorsunuz)


Malaga
      Tabi eğitim yerini bulmak da o kadar kolay olmayacak dil bilmiyorsanız..Eğer projede yalnızsanız eğitimin yapılacağı yeri kendiniz bulmak durumundasınız , örneğin ben ve proje arkadaşım Malaga-Madrid treni ile Madrid'te indikten yarım saat içinde istasyon değiştirip Madrid-Valladolid trenine bindik. İki kişi olduğumuz ve İngilizce bildiğimiz halde istasyondaki görevliler dil bilmediği için çok zorlandık ve hareket etmesine 6 dakika kala treni bulabildik..Bu gittiğimde 'Allahtan İngilizce biliyormuşum' dediğim ilk önemli olaydı... Ki daha sonra seyahat ederken defalarca aynı şeyi düşündüm, Roma-Madrid uçağınız ertelendiğinde durumu öğrenmek için havaalanı yetkilileri ile sadece İtalyanca ve İngilizce iletişim kurabiliyorsunuz mesela..

Gittiğiniz zaman diğer şehirlere -ülkelere seyahat etmek isteyeceksiniz. Havayolu şirketleri, bilet alım gişeleri...her şey ülkenin kendi dilinde, Avrupa dillerinde ya da İngilizce olacaktır.Ayrıca gittiğiniz zaman muhtemelen diğer gönüllülerle aynı evi paylaşacaksınız ve bir şekilde iletişim kurmanız gerekecek..

Yukarıda saydıklarım gibi birçok dil gerektiren durum olacak ve siz eğer Türkiye'den giderken hiç dil bilmeden giderseniz çok zor durumlar yaşayabilirsiniz. 

AGH/EVS için seçildikten sonra proje başvurunuzun yapılması ve vizeyi alıp gitmeniz en azından 3-4 ayı bulacaktır ve bu zaman dilinizi geliştirmeniz için yeterli bir süredir. Bu zamanı kesinlikle iyi değerlendirmenizi ve günlük iletişim kuracak ve kendinizi ifade edecek kadar dilinizi geliştirerek gitmenizi tavsiye ederim. 

EVS AGH yapan birisi olarak diğer yazılarımı da okumanızı tavsiye ederim:

4 yorum:

  1. Motivasyon mektubunda seni seçmelerinin sebebi olarak gördüğün neler yazmıştın ? proje ye göre motivasyon mektubu yazdım ama elbet çok önemsedikleri bir ipucu olabilir mi ?

    YanıtlaSil
  2. Bu tamamen proje ile alakalı, anlamak için (evsdatabase sayfasındaki) proje tanımını ve gönüllü profili bölümünü dikkatli incelemek gerekiyor. Yani projenin konu başlığı aynı olsa bile projeyi yazan kuruluş kendi kriterlerini farklı belirtebilir: dezavantajlı gençler projesinde bir kuruluş dezavantajlı adaylar arasından tercih yapacağını belirtebilir, diğeri de daha önceden dezavantajlı gençlerle çalışmış olan adaylara öncelik verebilir.

    YanıtlaSil
  3. Öncelikle muhteşem anlatmışsınız teşekkürler. Mülakat her projede yapılıyor mu bilmiyorum fakat İngilizce olarak kendini ifade edemeyecek olan biri mülakatta baştan elenir mi? Ne yapmalı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Projeye göre değişir, ayrıca motivasyon mektubunda yazanlar da önemli, bu yüzden kesin bir şey söyleyemiyorum..

      Sil