20 Aralık 2012 Perşembe

AGH Mülakatı

Kendi EVS/AGH mülakatımı anlatarak başlamak istiyorum...

Proje için belirledikleri son başvuru tarihinin üzerinden 2 hafta geçtikten sonra mülakat için yolladıkları maili aldım: ‘Tebrikler, mülakat için seçildiniz, hala kuruluşumuzda gönüllü olmakla ilgileniyorsanız lütfen 2 gün içerisinde mailimize cevap verin’. Hala proje ile ilgili olduğum mailini attım ve sonrasında mülakat için tarihi/ saati belirten maili yolladılar. Başvurduğunuz ülke Türkiye ile aynı boylamda değilse saat farkı olacaktır (mesela Türkiye saati İspanya saatinden 1 saat geride), aman dikkat!
Yılbaşı... Calle Larios


Ayrıca ÖNEMLİ BİR TAVSİYE: msn, skype, telefon..hangi iletişim aracı ile görüşme yapacaksanız her şeyin yolunda olduğunda olduğundan emin olun!!! EVS için mülakata seçilen bir arkadaşım İspanya'daki ev sahibi kuruluşla skype görüşmesi yapmak için saat belirlerdi,  ama skype’ı gelen aramalara kapalı olduğu için görüşemedi ve o sırada diğer adaylarla mülakat yapıp başkasını seçtiler…


Mülakatta ne sorduklarına gelince, benim mülakatım 9 dakika sürdü (ki rahat 3-4 dakikası iletişim sorunları nedeniyle aynı cümleyi 5 kez tekrar etmekle, beni duyuyor musunuz?’ demekle geçti) Daha sonra Pedro (kendisi proje koordinatörümüzdü) organizasyonlarının faaliyetlerini ve projenin neleri içerdiğini anlattı . Sonrasında ise bana yöneltilen üç soru vardı;


‘Proje için motivasyonun nedir?’

‘İki görev var: birisi masa başında araştırma ve okuma ile ilgili işleri, diğeri de iletişim işlerini içeriyor, hangisini tercih edersin?’

‘Yeşil pasaportun var mı?’


Proje hakkındaki motivasyonunuz ile ilgili sorular her mülakatta kesin sorulan sorulardır ve mülakat öncesi mutlaka proje tanımını ve aktiviteleri ezberleyin derim.. Unutmayın ki projenin bütün aktiviteleri sizin için tamamen uygun (!) ve kesinlikle bu projede gönüllü olmayı istiyorsunuz!


Eğer proje konusunda sorularınız varsa ve emin olamadığınız aktiviteleri içeriyorsa, örneğin proje tanımında ‘aktiviteler için kısa mesafeli seyahat edebilecek bir gönüllü’ gibi bir ifade varsa ve siz bu seyahatin nereye olduğunu merak ediyorsanız; ya da örneğin ‘yoksul ailelerden gelen gençlerle ilgili aktivitelerde yer almak’ diyorsa ve siz de bu aktivitelerin ne olduğunu bilmiyorsanız… mülakatta bu soruları açıkça sorabilirsiniz. Ayrıca bu şekilde projeye olan merakınızı da göstermiş olursunuz. Gönderici kuruluş olarak biz de birkaç mülakata katılmıştık ve bir tanesinde mükalatı yaparken gönüllü adayına ‘evet biz seni seçmeye karar verdik’ dediler ve mülakatta kalacak yer, yemeğin nasıl organize edileceği (gönüllümüz çocuk yurdundaki bir proje için seçilmişti ve 3 öğün yemeği yurt içerisinde yemesi gerekiyordu, yemek için para almayacaktı) gibi konular konuşuldu ve haliyle baya uzun sürdü.

Malaga

Ancak konaklama-yemek ile ilgili soruları seçildikten sonra sormanızı tavsiye ederim..Öncesinde sormanın şu şekilde bir dezavantajı var; daha proje için seçilmediniz ve seçilmiş gibi kalacak yer, odanın durumu vs. konularını konuşmak için çok erken. Bunun yanında kalacağınız yeri önceden net bir şekilde bilmeniz zordur. Daha proje başvurusu bile yapılmadan taaaaaaa 3 ay sonra nerede kalacağınızı net olarak kimse garanti edemez. Ancak size düşündükleri seçenekleri söyleyebilirler (aynı ev içerisinde diğer gönüllüler ile birlikte kalacaksın, ayrı odan olacak..gibi genel öğeleri belirtebilirler). Bazı proje tanımlarında; "Gönüllü yerel bir aile ile birlikte kalacak ve kendine ait bir odası olacaktır" gibi ifadeler ile net olarak gönüllünün konaklamasını belirttiklerini de görüyorum. Ancak yine de birçok proje tanımında net olarak belirtilen bir konu değil. Örneğin ben kalacağım evin tam adresini proje başlamadan 1 ay önce öğrendim..1 Şubat başvurusu öncesinde imzaladığım aktivite anlaşmasında ayrı odamın olacağı ve evde diğer gönüllülerle birlikte yaşayacağım yazıyordu ancak ev için proje başlamadan 1 ay öncesine kadar kesin bilgi vermemişlerdi.. 


 Mülakat sürecime devam edelim: proje ile ilgili motivasyonum konusunda motivasyon mektubumda yazdığım cümlelerin benzerlerini söyledim ve sonra diğer soruya geçtik..Hangi işi seçmek isterdim? ‘ben iletişim ağırlıklı işi tercih ederdim, yine de proje konusunu çok istediğim için ikisi de olabilir’ dedim, ‘Bizim de beklediğimiz cevap buydu’ dediler :)


Yeşil pasaport konusuna gelince, vize süreci zaman aldığı için önemli bir konu. Ancak 'yeşil pasaportum var diye uzun dönem bir projeye seçilmemde önceliğim olur mu?' derseniz, kesinlikle hayır. Neden önemli olduğuna gelince: örneğin benim projem mayıs aynın ilk haftası başlıyordu. Ancak ev sahibi organizasyonumun mayıs ayında yurt dışında birçok aktivitesi olduğu için ve benim de vize sorunum olduğu için başlangıç tarihini haziranın ilk haftasına aldılar (Proje onlar tarafından 1 ay ertelendi, ancak süresi değişmedi. 1 ay sonra başladı ve 1 ay sonra bitti) Projeye 1 şubatta başvurulduğu için harcamaların 3 ay sonra; yani mayıs itibariyle olması gerekiyor. Vize için evrakları toparlamak, İstanbul’a gidip başvuru yapmak ve sonucu beklemek zaman alıyor. Bazı arkadaşlarım vizeyi zamanında alamadıkları için projeye geç gittiler ve haliyle proje süreleri kısaldı. Örneğin bir arkadaşın projesi mayısın ilk haftası başlıyor ve ekimin ilk haftası bitiyordu, yani proje 6 aylıktı ve vizesini geç aldığı için projeye haziranda gidebildi, haliyle projede bulunacağı zaman 5 ay oldu, ekimin ilk haftası proje bitiyor çünkü.


Mülakat sorularına dönelim; proje arkadaşımın mülakatı da benimkisi gibi olmuş, ilk önce organizasyonu tanıtan ve faaliyetlerini belirten bir konuşma ve sonrasında proje ile ilgili motivasyonunun ne olduğu sorusu.


Martinique Adaları’na (Fransa) seçilen şanslı arkadaşım Ana’nın mülakatı ise daha uzun sürmüş; 2 saat kadar ve motivasyon mektubunda yer alan deneyimleri ile ilgili uzun süre konuşmuşlar. Dil öğretmek için Kanada’ya gidişi, ne kadar kaldığı, neler yaptığı, ne zaman geri döndüğü vs vs..


Bazı ev sahibi organizasyonlar proje tanımında nasıl bir secim sureci izleyeceklerini belirtiyorlar ve tarihleri ile birlikte açıklıyorlar. Genel olarak gördüğüm: ev sahibi organizasyonlar gelen motivasyon mektupları arasından 3-5 gönüllüyü seçtikten sonra bir skype-ya da telefon görüşmesi sonrasında seçimlerini yapıyorlar. Bazen de 2-3 mülakata kadar çıkabiliyor.


Bir arkadaşım evs projesine seçilmesini şu şekilde anlatmıştı: "İlk olarak motivasyon mektubumu yolladım. Daha sonra kurulusu telefonla aradım ve mektubumun ellerine geçip geçmediğini sordum, olumlu yanıt verdiler. Daha sonra tekrar aradım ve proje için seçimlerinin ne aşamada olduğunu sordum, proje konusunu çok beğendiğimi, proje ile gerçekten çok ilgili olduğumu ve bu yüzden de onlarla birlikte çalışmayı çok istediğimi söyledim. Daha sonra tekrar aradım ve bir gelişme olup olmadığını sordum.. Sonra bir gün beni aradılar ve ben seçilmişim!!! Allah Allah niye ki..J

Yani tabi her hafta 5 kez kurulusu arayıp insanları canından bezdirin demiyorum ancak arkadaşım projeye olan ilgilisini gösterdiği için işe yaradığını söyledi J Tabi sonrasında telefonla uluslararası olarak görüştüğü için yüklüce bir miktar da telefon faturası ödemiş...


Bu arada hiç mülakata girmeden Almanya’da çocuklarla ilgili proje yürüten bir kuruluştan kabul alan bir arkadaşım da var   ‘Biz sizi seçtik, gönderici kuruluşunuz 1 gün içerisinde bizimle irtibata geçsin’ diye bir mail gelmişti, proje başvuruları tarihi 1 şubattı ve bu mail 28 Ocak’ta; yani son gün gelmişti. 

Yine Almanya´dan İspanya'daki bir kuruluşa seçilen gönüllü de mülakat olmadan seçildiğini söylemişti. Kuruluş maille geri dönmüş ve 3 gün sonra kesin kararı vereceklerini söylemiş, arkadaşım da 'Yarın başka bir organizasyon ile mülakatım var ve beni kabul eden ilk kuruluşa evet demeyi planlıyorum' demiş, kuruluş da bunun üzerine 'O zaman biz seni kabul edelim' cevabını atmış...

Resim yazısı ekle
Mülakatta ASLA SÖYLEMEMENİZ gereken cümle (aynı zamanda asla motivasyon mektubunuza yazmamanız gereken cümle) : 'Dilimi geliştirmek istiyorum'. Bir arkadaşım Almanya'ya giderek dilini geliştirip rehber olmak istiyordu. Tavsiyelerim üzerine mektubuna bu beklentisini yazmadı ve bir kuruluştan mülakat isteği aldı. Kuruluş mülakatta Türkiye'ye döndüğün zaman ne yapacaksın diye sordu ve arkadaşım 'O zaman dilim gelişmiş olur, rehberlik yapabilirim' dedi. 1 gün sonrasında gelen mail: 'Maalesef seçilemediniz'. Arkadaşım mail atıp nedenini sorduğunda yanıt şöyle: 'Siz dilinizi geliştirmek için EVS istiyorsunuz'.

Başvuru yaparken umutsuzluğa kapılmayın ve olabildiğince çok kuruluşa başvuruda bulunun, yani net olarak söylemem gerekirse bence 200-300 başvuru yapın.  EVS kabul süreci hiç belli olmuyor; bakarsınız ayın 29’unda 5 dk’lık mülakatın ardından kabul edilivermişsiniz..




EVS AGH yapan birisi olarak diğer yazılarımı da okumanızı tavsiye ederim:
ilkaycikla.com       

1 yorum:

  1. Örnekler harikaydı. Bir tanesinde gülmemi engelleyemedim.

    Verdiğin örnekler ve anlatım tarzından dolayı da ayrıca teşekkürler. Keyifli bir blog turu geçiriyorum -ki blog ve çeşitli yazıları okuma konusunda oldukça hevesli ve araştırmacı olduğumu düşündüğüm için, böyle keyifle okunan bloglar ve bir de ilgilendiğim konuyla alakalı olanlar, tabiri caizse tadından yenmez.

    Teşekkürler. Bir konu hakkında daha fikirlerim gelişti.

    YanıtlaSil